گورامی آبی (Blue gourami)

گورامی آبی اغلب با نام گورامی سه خال شناخته می شود.این ماهی تنها دارای دو خال است.یک خال در قسمت مرکزی بدن و دیگری در قسمت میانی دم و بدن.در واقع چشم ماهی، خال سوم محسوب می شود.رنگ ماهی در شرایط مختلف می تواند تغییر کند.برای مثال در زمان جفتگیری رنگ ماهی به آبی تیره متمایل می شود.

این ماهی جزء دسته ماهی های لابیرنت نیز می باشد.این بدین معنا است که این ماهی دارای دستگاه تنفس خاص و متفاوتی با سایر ماهی ها است.این ماهی ها دارای عضوی می باشند که به آن ها این امکان را می دهد تا مستقیما” از هوا تنفس کنند.این ویزگی به آن ها این اجازه را می دهد که در سطح آب شنا کنند.

گورامی آبی ماهی ای صلح جو است.حداقل حجم آکواریوم برای این ماهی 560 لیتر، دمای مناسب برای آن 22 تا 27 درجه و پی هاش مناسب بین 6 تا 8/8 می باشد.بهترین آکواریوم برای این ماهی، آکواریومی همراه با گیاهان طبیعی و تخته سنگ می باشد تا مکان هایی برای پنهان شدن ماهی فراهم آورد.

بهترین راه برای تشخیص گورامی نر از گورامی ماده توجه به باله ی پشتی ماهی است.در ماهی نر این باله بلند و نوک تیز است، در صورتی که در ماهی ماده کوتاه تر و دارای نوک گرد می باشد.در زمان جفتگیری ماهی نر لانه ای حبابی در زیر برگ ها می سازد و سپس شروع به جلب کردن ماهی ماده می کند.بدین صورت که در پشت آن حرکت می کند و آن را به مسیر تخمریزی هدایت می کند.در این زمان ماهی نر با باز کردن باله ها و تغییر رنگ خودنمایی می کند.هنگامی که این رفتار از ماهی نر مشاهده شد باید ارتفاع آب را کاهش داد و به حداکثر 15 سانتی متر رساند.پس از تخمریزی باید ماهی ماده از آکواریوم خارج شود.زیرا ماهی نر وظیفه ی نگهداری از فرزندان را به عهده دارد و ممکن است که به ماهی ماده آسیب برساند.ماهی نر تا زمان خروج نوزادان از تخم، از آن ها مراقبت می کند.پس از خروج نوزادان از تخم، آب آکواریوم باید مکررا” سیفون شود.به خصوص در هفته ی سوم.نوزادان تازه متولد شده باید با آنفوزوئر تغذیه شوند.

گورامی آبی جانوری همه چیزخوار است و بهتر است که در رژیم غذایی آن انواع غذاها از جمله جلبک دریایی، غذاهای منجمد، کرم خونی و میگوی آب شور قرار گیرد.

این ماهی با ماهی هایی همچون مولی، دم شمشیری، بارب و انواع لوچ ها سازگاری دارد.

نویسنده و مترجم: سعید عالی پور

5 thoughts on “گورامی آبی (Blue gourami)

  • بهمن 25, 1397 در t 12:17
    Permalink

    سلام من یه ماهی گورامی سه خال آبی دارم ((نر هستش)) آیا ماهی های ریز میثل گوپی دو هفته ای رو میخوره ؟

    پاسخ:
    سلام
    نمیخوره ولی بهشون حمله میکنه و موجب مرگشون میشه.

    پاسخ دادن
  • اردیبهشت 23, 1394 در t 15:46
    Permalink

    ba arze salam.va sepas az site porbareton.aya mitavan guramio ba pelati va goldfish negah darikard?

    پاسخ:
    در آکواریوم بزرگ مشکلی به وجود نمیاد ولی به طور کلی پلاتی ماهی ضعیفتری نسبت به گلدفیش و گورامی هستش.

    پاسخ دادن
  • اردیبهشت 10, 1394 در t 19:33
    Permalink

    سلام.من یه هفته س یه کورامی سه خال ماده گرفتم که از همون اول شکمش باد کرده بود (باردار بود)، حالا واسه تکثیرش چه کار کنم حتما باید نر دیگه بگیرم واسش.ممنون

    پاسخ:
    سلام
    بله حتما باید نر در کنارش باشه و تکثیرش هم مشابه ماهی فایتر هستش

    پاسخ دادن
  • فروردین 29, 1393 در t 17:20
    Permalink

    آیا گوارامی رو میتونم با دیسکس نگه دارم؟

    پاسخ:
    فقط گورامی مرواریدی رو میشه در کنار دیسکس نگهداری کرد.

    پاسخ دادن
  • فروردین 28, 1393 در t 21:31
    Permalink

    سلام
    من مدتی هست که یک جفت از این گورامی های آبی پر جنب و جوش و زیبا دارم و 2، 3 روزیه بلک گوست و جلبک خوار برنز گرفتم. (چون کت سفره داشتم که نمی دونم چی شد مرد…)
    امروز دیدم دو بار این گورامی ها به سمت جلبک خوار برنز تازه وارد حمله کردند. اونم زودی می رفت قایم می شد. یک بارم همون ساعت اول دیدم که به سمت بلک گوست حمله ور شدند ولی اون فرار کرد و دیگه ندیدم کاریش داشته باشند. آیا واقعا این گورامی با این ماهی ها مشکل داره؟ آیا این ماهی قلمرو طلب است و علت حملش همینه؟
    ممنون

    پاسخ:
    سلام
    بله همینه که میفرمایید.

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *