تکثیر تایگر بارب (Tiger Barb Breeding)

بالای دهان ( نوک بینی ) بارب نر در زمان بالغ شدن قرمز رنگ می شود و لکه های سیاه روی بدن آن سبز تیره به نظر می رسد، در صورتی که بینی ماده در زمان بلوغ زرد کمرنگ بوده و قسمتی از باله ی پشت و باله های متصل به شکم آن قرمز رنگ است. ( ممکن است در زمان تولید مثل بینی ماده به طور موقت از زرد به قرمز تغییر رنگ دهد. ) عموماً هم جثه ی نر ها از ماده ها کوچک تر است.

در تصویر زیر جنس نر و ماده در کنار هم قابل مشاهده و تشخیص است.

جهت تولید مثل ،آنها را در یک تانک حداقل 50 لیتری حاوی بخاری ، فیلتراسیون مناسب ، 2 سنگ مرمر ضدعفونی شده و چند گیاه قرار داده که آب آن اندکی اسیدی باشد. ( می توان برای اسیدی کردن آب به ازای هر 8 لیتر یک قاشق چایخوری نمک به آب اضافه کرد. )
دمای تانک تکثیر هم حداقل 25 درجه ی سانتی گراد باشد .
اما دو روز قبل از انتقال ماهی ماده به تانک تکثیر ،نر را در آن قرار داده و سپس ماده را به تانک انتقال دهید. ( شکم ماهی ماده در زمان بارداری به شدت ورم کرده و وجود تخم در آنها محسوس است. )
تخمگذاری در صبح صورت می گیرد که ابتدا ماهی نر با چرخیدن به دور و زیر شکم ماهی ماده آن را تحریک کرده و سپس ماده را به سرعت تعقیب می کند. ( در این زمان باله ی زیرین شکم نر جمع و تیز می شود. )
پس از اندکی ماده مغلوب نر شده ولی نر دوباره به تعقیب ماده می پردازد و بارب ماده 1 تا 3 تخم را در حال حرکت رها می کند که بارب نر به سرعت آنها را بارور کرده و دوباره ماده را تعقیب می کند و این کار را تا زمانی که ماده کاملاً تخم ریزی کرد ادامه می دهد. ( معمولاً تایگر بارب ها بسته به سنشان در هر بار تخم ریزی 200 تا 700 تخم می گذارند. )
پس از تکمیل تخم ریزی والدین بی توجه به هم هر کدام به یک طرف تانک حرکت کرده که در این زمان باید آن ها را از تانک تکثیر خارج کرد. بعضی تخم ها سفید رنگ به نظر می آیند که می تواند به دلیل بارور نشدن و یا ابتلای آنها به قارچ باشد که برای جلوگیری از آن می توان از محلول ضدعفونی و ضد قارچ استفاده کرد. ( به ازای هر 10 لیتر یک قطره ضد قارچ و به ازای هر 5 لیتر یک قطره ضد عفونی )
لاروها پس از 48 ساعت از بارور شدن تخم ها ،به دنیا می آیند که معمولاً 4 تا 5 روز از کیسه ی زیر شکم و محتویات باقیمانده از تخم ها تغذیه کرده و نباید به ان ها غذا دهید ، اما پس از اینکه آن ها به آزادی شنا کردند، می توان آنها را با آرتمیا ( تخم میگوی زنده شده ) تغذیه کرد.
پس از این که اندازه ی آنها به 2.5 تا 3 سانتی متر رسید ، می توان آنها را به تانک اصلی منتقل کرد.

منبع : انجمن آکوا کوییست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *