گوپی دم آتشی مسکو (moscow fire tail guppy)

گوپی مسکو فایر تیل دارای دم و باله های قرمز رنگ به همراه بدنی مشکی است. رنگ سیاه بدن از ابتدای سر تا ابتدای دم امتداد یافته است.

آکواریومی با پوشش انبوه گیاهی فضایی مناسب را برای این ماهی ایجاد می کند. دمای 23 تا 27.5 درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۵٫۵ تا ۸٫۰ برای این ماهی مناسب است. گوپی ماهی نسبتا حساسی است و سیفون منظم آکواریوم این ماهی به شدت توصیه می شود.

ماهی گوپی از دسته ماهیان زنده زا است و دارای لقاح داخلی می باشد. ماهی ماده پس از هر مرتبه بارور شدن توسط ماهی نر می تواند تا ۵ مرتبه زایمان نماید. ماهی ماده قبل از زایمان دارای شکمی متورم است و معمولا” در مقابل شیشه ی آکواریوم شنای عمودی می کند. در صورت مشاهده ی به موقع ماهی ماده  باردار، می توان آن را به زایشگاه منتقل نمود تا زایمان نماید. در این صورت نوزادان از حمله ی سایر ماهی ها در امان خواهند ماند. زایمان ماهی گوپی در آکواریوم های شلوغ و گیاهی نیز موفقیت آمیز است. در چنین آکواریوم هایی نوزادان در لا به لای گیاهان پنهان می شوند و از حمله ی سایر ماهی ها در امان می مانند. در هر بار زایمان حداکثر ۴۰ تا ۵۰ نوزاد متولد می شوند. نوزادان گوپی جثه ی نسبتا” بزرگی دارند و همچنین از مقاومت خوبی برخوردارند. نوزادان پس از دو ماه بالغ می شوند و نر ها از ماده ها متمایز می گردند. نر ها دارای عضو جفتگیری در زیر شکم خود هستند که ماده ها فاقد این عضو هستند. پس از ۳ ماه دم ماهی های نر به زیبایی یک ماهی بالغ خواهد بود. گوپی ها عمر زیادی ندارند و تنها ۲ سال عمر می کنند.

گوپی از دسته ماهیان گیاهخوار محسوب می شود و تغذیه ی آن با انواع غذاهای مخصوص ماهیان گیاهخوار امکان پذیر است. انواع غذاهای خشک، دکپسوله، بیومار ریز، اسفناج، ماهی کیلکا ریز شده و غذاهایی ازین دست برای ماهی گوپی مناسب است.

گوپی از دسته ماهیان گیاهخوار حساس تری نسبت به سایر ماهی های این دسته است. به همین دلیل نگهداری این ماهی با ماهیان گیاهخوار آرام تر نظیر زبرا دانیو، تترا نئون، پلاتی، دم شمشیری و کریدوراس توصیه می شود. همچنین گوپی با انواع حلزون های آب شیرین همچون کیلر، زبرا، توت فرنگی، رامشورن و شیپوری سازگاری دارد و صدمه ای به آن ها وارد نمی کند.

نویسنده و مترجم: سعید عالی پور

One thought on “گوپی دم آتشی مسکو (moscow fire tail guppy)

  • مهر 28, 1400 در t 18:48
    Permalink

    درود بر شما
    بنده قصد شروع تجربی برای پرورش عرضه ماهی زینتی را دارم
    درخواست استفاده از تجربه شما را دارم مبنی بر اینکه چه ماهی را برای شروع پیشنهاد میدهید و اینکه به ترتیب آسانی پرورش و اقتصادی نام ماهی را میفرمایید؟.
    در پاسخ یکی تز دوستان فرموده بودید از ماهی گوپی های خاص استفاده بشه
    لطفا نام آنها را میفرمایید.
    و اینکه از لحاظ بازار فروش نیز آیا بازار فروش در کل پرورش ماهی زینتی به چه صورت است ؟
    سپاسگذارم

    پاسخ:
    سلام
    کلیه مواردی که فرمودید وابسته به شرایط شما است. اینکه پرورش خانگی مد نظرتونه یا پرورش سالنی و هزینه اولیه به چه صورته.
    در صورتی که قصد پرورش سالنی داشته باشید باید تنوع زیاد مد نظر قرار بگیره.
    اما در خصوص پرورش خانگی، ماهی های خاص تر پیشنهاد بنده است که ارزش افزوده بیشتری داشته باشه. البته رسیدگی بیشتر و هزینه اولیه بیشتر هم داره. ماهی هایی همچون دیسکس، کت پوزه بوته ای، گوپی های خاص ( بلو مسکو، گرین مسکو، وایت و … ) و به طور کلی ماهیان کمیاب تر و با ارزش تر از نظر اقتصادی مد نظرتون باشه. بیشتر هم به سمت گیاهخوار ها تمایل داشته باشید تا گوشتخوار. چون بازار فروش وسیع تری داره.

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *