ماهیان هیبرید آکواریومی – زنده زا ها (Hybrid Aquarium Fish – Livebreeders)

هیبرید در لغت به معنای ترکیبی است. این لغت در دسته بندی ماهیان برای آن دسته از ماهیانی به کار می رود که والدینی از دو نژاد مختلف دارند. واضح ترین مثال ممکن در خصوص جانورانی که در این دسته قرار دارند فرزند اسب و الاغ است که موجودی است به نام قاطر. این حیوان ظاهر و توانایی های پدر و مادر را همراه با هم به ارث می برد. اما نقص بزرگ آن عدم توانایی در بارور کردن است. این حیوان به اصطلاح اقیم است. در خصوص ماهی ها نیز همین ویژگی ها حاکم است و نوزادان هیبرید توانایی بارور کردن ندارند. بارزترین مثال ماهی های آکواریومی نیز ماهی پرت است که جنس نر به هیچ عنوان نمی تواند تخم ها را بارور نماید.

در زیر به معرفی برخی از ماهیان هیبرید و ویژگی های هر کدام می پردازیم.

در این پست به معرفی گونه ماهیان هیبرید زنده زا می پردازیم:

موپی یا گولی ( Muppy or Golly ):

همان طور که از نام قابل حدس می باشد، این ماهی هیبرید گوپی و مولی است. در آکواریوم شامل این ماهی ها، بروز چنین اتفاقی احتمال بالایی دارد. اما نوزادان تولید شده در اغلب موارد بسیار ضعیف هستند و عمر زیادی نمی کنند. همچنین این ماهی زیبایی چندانی ندارد و به همین خاطر در بازار مرسوم نشده است.

هیبرید پلاتی و دم شمشیری:

این ماهی از نظر ظاهر تفاوت چندانی با والدین ندارد. نوزاد این ماهی ها به پلاتی دم شمشیری تبدیل می گردد.

هیبرید گوپی و گوپی اندلر:

از نظر اندازه کوچک تر از گوپی معمولی است. باله ها متمایل به گوپی و رنگ آمیزی و براقیت بدن متمایل به اندلر است. امروزه بسیاری از گونه های اندلر موچود در بازار از همین آمیزش ایجاد شده اند.

نویسنده و مترجم: سعید عالی پور


لطفا برای مشاهده و مطالعه هیبرید کت فیش ها و هیبرید سیچلاید های آمریکایی به سایر پست های مرتبط مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *